Bevorderingsnormen mavo en vmbo

Algemene opmerkingen

  • De rapportvergadering wordt gevormd door de teamleider en de leraren die de leerling les geven;
  • De leraren geven een advies en de teamleider beslist of de leerling overgaat in dezelfde leerweg of in een andere leerweg. Het besluit van de teamleider is bindend;
  • Bij die beslissing spelen de rapportcijfers een rol, maar ook de competenties (gedrag en werkhouding);
  • De leerling haalt binnen vier (of hooguit) vijf jaar een vmbo-diploma. Het vijfde of zesde jaar kan een leerling gebruiken om een tweede vmbo-diploma te halen. Leerlingen met een BB-diploma kunnen dan een KB-diploma behalen (binnen dezelfde sector);
  • Bij het tweede rapport van klas 1 en 2 geeft de vergadering een dwingend advies over de leerweg. De leerling zal daarbij begeleid worden;
  • Bij het laatste rapport van het schooljaar wordt, na advies van de rapportvergadering door de teamleider beslist over de bevordering. Ouders worden doorlopend op de hoogte gehouden van de cijfers door middel van  het cijferregistratiesysteem Magister. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders en de mentor samen om tussentijds te overleggen, indien de cijfers of het gedrag daartoe aanleiding geven;
  • Een 5,4 of lager telt als 1 onvoldoende; een 4,4 of lager telt als 2 onvoldoendes;
  • Tegen een besluit tot afwijzing tot een volgend leerjaar kan binnen vijf werkdagen, nadat het besluit aan de kandidaat is medegedeeld, schriftelijk bezwaar worden gemaakt bij de algemeen directeur.
  • De algemeen directeur beoordeelt of het normenstelsel juist is gehanteerd en of de besluitvormingsprocedure zorgvuldig heeft plaatsgevonden. De algemeen directeur besluit binnen één werkweek na ontvangst van het bezwaarschrift. Indien de algemeen directeur het bezwaar gegrond vindt, vernietigt de algemeen directeur, schriftelijk en met redenen omkleed, het besluit en neemt een nieuw besluit.

Berekening van het rapportcijfer leerjaar 1 en 2

  • Een proefwerk telt 3 keer, een overhoring telt 1 keer;
  • Bij een werkstuk, spreekbeurt, practicum e.d. stelt de vaksectie of het leergebied vast hoe vaak een beoordeling daarvan telt;
  • Het rapportcijfer van een vaksectie of leergebied is het gemiddelde van het alle behaalde cijfers tot dat moment. Het gemiddelde cijfer wordt niet afgerond;
  • In leerjaar 1 telt het rapportcijfer van het eerste rapport als proefwerk mee bij het tweede rapport;
  • Na het eerste rapport wordt er gewerkt met een voortschrijdend gemiddelde tot aan het eind van het schooljaar;
  • In leerjaar 2 wordt vanaf het begin van het schooljaar gewerkt met een voortschrijdend gemiddelde tot aan het eind van het schooljaar.

Bevorderingsnormen van leerjaar 1 naar leerjaar 2 in dezelfde leerweg

  • De leergebieden/vakken Nederlands, Engels, Wiskunde, Mens & Maatschappij en Mens & Natuur moeten gemiddeld 6,0 of meer zijn;
  • Voor deze leergebieden/vakken mag maximaal 1 onvoldoende gehaald worden (5,4 of lager is onvoldoende);
  • Voor Kunst & Cultuur (Beeldende Vorming en Muziek), Bewegen & Sport mag maximaal 1 onvoldoende (5,4 of lager) gehaald worden;
  • Bij de competenties moet een goede ontwikkeling zichtbaar zijn.

Als een leerling niet voldoet aan een van deze normen, bespreekt de vergadering of de betreffende leerweg wel geschikt is voor de leerling en of een overstap naar een andere leerweg niet verstandiger is. Het besluit van de teamleider is bindend.

Bevorderingsnormen van leerjaar 1 naar leerjaar 2 in een hogere leerweg

  • Voor alle leergebieden/vakken moet een 8,0 of hoger behaald worden en moet aantoonbaar het niveau van de naast hogere leerweg beheerst worden;
  • Bij de competenties moet een goede ontwikkeling zichtbaar zijn.

Let op: Overstap naar havo is alléén mogelijk einde leerjaar 1 of einde leerjaar 4 na behalen diploma. Overstap havo einde leerjaar 1 wordt bepaald bij het tweede rapport. Bij een positief advies krijgt die leerling voor de laatste periode extra werk Frans en Wiskunde.

Bevorderingsnormen van leerjaar 2 bb of kb naar leerjaar 3 in dezelfde leerweg

De leerling basisberoeps (bb) of kaderberoeps (kb) gaat over naar het volgende leerjaar als hij/zij aan de volgende normen voldoet:

  • De leergebieden/vakken Nederlands, Engels, Wiskunde, Mens & Maatschappij en Mens & Natuur moeten gemiddeld 6,0 of meer zijn en ze mogen maximaal 2 getelde onvoldoendes bevatten. Een 5,4 of lager telt als 1 onvoldoende; een 4,4 of lager telt als 2 onvoldoendes;
  • Bij de competenties moet een goede ontwikkeling zichtbaar zijn;
  • Als een leerling kiest voor het profiel Techniek moeten Wiskunde en Mens & Natuur voldoende zijn;
  • Als een leerling kiest voor het profiel Economie moet Mens & Maatschappij voldoende zijn;
  • Als een leerling kiest voor het profiel Zorg & Welzijn moet Mens & Natuur voldoende zijn;
  • De leergebieden/vakken Bewegen & Sport, Duits en Kunst & Cultuur (Beeldende Vorming en Muziek) moeten gemiddeld 6,0 of meer zijn en ze mogen maximaal 1 onvoldoende bevatten (5,4 of lager telt als 1 onvoldoende). Indien dat het geval is, moet de leerling alsnog aan een opdracht voldoen tijdens de terugkomdagen.

Als de leerling niet voldoet aan deze normen, bespreekt de rapportvergadering of de betreffende leerweg wel geschikt is voor hem/haar en of een overstap naar een andere leerweg niet verstandiger is. Het besluit van de teamleider is bindend.

Bevorderingsnormen van leerjaar 2 naar leerjaar 3 in een hogere leerweg

  • Voor alle leergebieden/vakken moet een 8,0 of hoger behaald worden en moet aantoonbaar het niveau van de naast hogere leerweg beheerst worden;
  • Bij de competenties moet een goede ontwikkeling zichtbaar zijn.

Bevorderingsnormen van leerjaar 2 mavo naar leerjaar 3 mavo

De leerling gaat over naar leerjaar 3 mavo als hij/zij aan de volgende normen voldoet:

  • De leergebieden/vakken Nederlands, Engels, Wiskunde, Duits, Mens & Maatschappij, Mens & Natuur en Technologie moeten gemiddeld 6,0 of meer zijn en ze mogen maximaal 2 getelde onvoldoendes bevatten. Een 5,4 of lager telt als 1 onvoldoende; een 4,4 of lager telt als 2 onvoldoendes;
  • Voor bevordering mavo mag er geen onvoldoende zijn bij Nederlands, Engels en Wiskunde;
  • Bij de competenties moet een goede ontwikkeling zichtbaar zijn;
  • De leergebieden/vakken Kunst & Cultuur (Beeldende Vorming en Muziek) en Bewegen & Sport moeten gemiddeld 6,0 of meer zijn en ze mogen maximaal 1 onvoldoende bevatten (5,4 of lager telt als 1 onvoldoende). Indien dat het geval is, moet de leerling alsnog aan een opdracht voldoen tijdens de terugkomdagen.

Een leerling wordt tijdens de rapportvergadering besproken als niet voldaan wordt aan de norm. Het besluit van de teamleider is bindend.

Bevorderingsnormen van leerjaar 3 naar leerjaar 4

In het Examenreglement van onze school wordt verwezen naar de bevorderingsnorm van klas 3 naar klas 4. Hieronder is deze opgenomen. Daarbij is ook aangegeven hoe er gehandeld wordt bij de overstap van de kaderberoepsgerichte leerweg naar de basisberoepsgerichte leerweg.

Bevorderingsnormen leerjaar 3 bb of kb naar leerjaar 4 in dezelfde leerweg

De leerling basisberoeps (bb) of kaderberoeps (kb) gaat naar de volgende klas in dezelfde leerweg als hij/zij aan de volgende normen voldoet:

  • In de sector Techniek: voor Nederlands, Engels, Wiskunde, Natuur/Scheikunde 1 en het beroepsgerichte vak (telt 2x) tenminste 36 punten;
  • In de sector Economie: voor Nederlands, Engels, Wiskunde, Economie en het beroepsgerichte vak (telt 2x) tenminste 36 punten;
  • In de sector Zorg & Welzijn: voor Nederlands, Engels, Biologie, Wiskunde of Maatschappijleer 1 en het beroepsgerichte vak (telt 2x) tenminste 36 punten;
  • De vakken Kunstvakken 1 en Lichamelijke Opvoeding moeten naar behoren zijn afgesloten;
  • Het handelingsdeel (oriëntatie op studie en beroep) moet naar behoren zijn gemaakt;
  • Maatschappijleer 1 moet zijn afgesloten met een cijfer dat meetelt voor het diploma in klas 4;
  • De Maatschappelijke Stage is naar behoren uitgevoerd.

Als de leerling niet voldoet aan deze normen, bespreekt de rapportvergadering naar welke leerweg hij/zij overgaat. Het besluit van de teamleider is bindend.

  • Bij de competenties moet een goede ontwikkeling zichtbaar zijn;
  • Als de rapportvergadering besluit dat de leerling overstapt van KB naar BB, worden de cijfers voor het schoolexamen in de 3e klas met 1 punt verhoogd;
  • Als de rapportvergadering besluit dat de leerling overstapt van BB naar KB worden de cijfers voor het schoolexamen in de 3de klas met 1 punt verlaagd;
  • Als de rapportvergadering besluit dat de leerling overstapt van KB naar MAVO worden de cijfers voor het schoolexamen in de 3de klas met 1 punt verlaagd;

Er wordt altijd beoordeeld of de leerling aan de eisen van het programma van de betreffende leerweg voldoet.

De rapportvergadering kan adviseren het Leerwerktraject (LWT) te gaan volgen. De leerling kan dan uiteindelijk een BB-diploma behalen, op basis van de cijfers die hij/zij behaalt in klas 4.

Bevorderingsnormen mavo met D&P of T&T en 6 AVO-vakken

De leerling gaat in de mavo met Dienstverlening & Producten of Technologie & Toepassing en 6 AVO vakken over naar de volgende klas in dezelfde leerweg als hij/zij aan de volgende normen voldoet:

  • In de sector mavo Techniek: voor Nederlands, Engels, Wiskunde, Natuurkunde, Maatschappijleer 1, D&P/T&T en één gekozen examenvak tenminste  42 punten;
  • In de sector mavo Economie: voor Nederlands, Engels, Wiskunde, Economie, Maatschappijleer 1, D&P/T&T en één gekozen examenvak tenminste  42 punten;
  • In de sector mavo Zorg & Welzijn: voor Nederlands, Engels, Biologie, Wiskunde, Maatschappijleer 1, D&P/T&T en één gekozen examenvak tenminste  42 punten;
  • De vakken Kunstvakken 1 en Lichamelijke Opvoeding moeten naar behoren zijn afgesloten;
  • De overige vakken - dat zijn de niet gekozen vakken - moeten naar behoren zijn gemaakt;
  • Maatschappijleer 1 moet zijn afgesloten met een cijfer dat meetelt voor het diploma in klas 4;
  • De Maatschappelijke Stage is naar behoren uitgevoerd.

Als de leerling niet voldoet aan de normen bespreekt de rapportvergadering naar welke leerweg hij/zij overgaat. In de mavo kan hij/zij niet overgaan naar KB of BB klas 4. Als hij/zij niet overgaat, moet hij/zij vooraan in klas 3 beginnen. Het besluit van de teamleider is bindend.

Let op: De school stelt jaarlijks voor 1 oktober een programma van toetsing en afsluiting (PTA) en examenreglement vast. In het examenreglement wordt de slaag- en zakregeling beschreven en de mogelijkheid om een tweede vmbo-diploma te behalen.