Veelgestelde vragen over notebooks voor leerjaar 1

Veelgestelde vragen over notebooks voor leerjaar 1

Geplaatst op: maandag 18 juni 2018

Het Fioretti College start komend schooljaar in leerjaar 1 (niveaus basis, kader en mavo) met blended learning. Dat staat voor een mix van leerstijlen, waarbij enerzijds moderne media (ict) ingezet worden en anderzijds de vertrouwde (werk)boeken gebruikt worden. Voor deze vorm van gecombineerd leren is een eigen notebook (laptop) onmisbaar. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze daarmee op school en thuis gaan werken. Een notebook kan door ouders en leerlingen zelf worden aangeschaft, maar moet wel aan bepaalde specificaties voldoen. Een andere mogelijkheid is het kopen of huren van een notebook via The Rent Company.

Alle ouders van eerstejaars hebben rond 12 juni een brief gehad met uitvoerige uitleg en een flyer van The Rentcompagny. Via bovenstaande linkjes is die informatie nogmaals te downloaden. Lees de informatie nogmaals aandachtig door.

Kopen of huren via The Rentcompagny
Kiest u voor het kopen of huren van een notebook via The Rentcompany dan verzorgt deze firma het gehele traject. U kunt bij The Rentcompagny terecht met al uw vragen. De schermen die tijdens uw de bestelling achtereenvolgens in beeld komen, staan in dit stapsgewijze overzicht.

Veelgestelde vragen
Om een aantal zaken verder toe te lichten, hebben we hieronder de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet.

1. Hoe kan ik een notebook (laptop) bestellen?

  • U kunt een notebook bestellen door naar www.rentcompany.nl/bestellen te gaan en de code 5afp45n te gebruiken. U vindt de code ook in de brief die u via de email hebt ontvangen, alsmede in het kennismakingsboekje dat op woensdag 13 juni is uitgereikt aan uw zoon of dochter.

2. Moet ik huren of kopen?

  • Dat bepaalt u helemaal zelf. Voor service en onderhoud maakt dat niets uit.
  • Kopen is uiteindelijk iets goedkoper dan huren.

3. Bestel ik via The Rentcompany een notebook die compleet is of moet ik zelf nog voor bepaalde zaken zorgen?

  • Met de bestelling, ongeacht het model dat u kiest, krijgt u een complete en volledig ingerichte notebook, inclusief besturingssysteem Windows 10 1803, Microsoft Office 365 en een degelijke hoes.

4. Is de notebook goed verzekerd tegen schade en diefstal?

  • Ja, de aanschaf is inclusief een uitstekend service-abonnement van The Rentcompany, ongeacht het model dat u kiest.

5. Wanneer ontvangt mijn zoon/dochter de notebook?

  • In de week van maandag 20 t/m vrijdag 24 augustus ontvangen alle leerlingen persoonlijk hun notebook op school.
  • Samen met een medewerker van The Rentcompany wordt de notebook de eerste keer opgestart.
  • Wij verzorgen een introductieles ‘werken met de laptop’.

6. Moet ik via The Rentcompany een notebook (laptop) bestellen of kan ik er privé één aanschaffen?

  • Wij kunnen u niet verplichten om gebruik te maken van het aanbod van The Rentcompany, maar adviseren het wel. De eisen voor een eigen aangeschafte notebook (laptop) zijn:
    - Minimale grootte beeldscherm 11,6 inch
    - Maximale grootte beeldscherm 13,3 inch
    - Besturingssysteem Windows 10 versie 1709 of hoger
      (Advies: via www.slim.nl kunt u gratis een upgrade doen naar Windows 10 Education)
    - Minimaal een Intel Pentium processor
    - Interngeheugen minimaal 4GB
    - Batterijduur van minimaal 6 uur
    - Minimale disk opslagcapaciteit 128GB van het type SSD
    - Wi-Fi kaart die zowel 2.4GHz als 5.0GHz ondersteunt
  • Heeft u al een laptop en wilt u controleren of deze aan de specificaties voldoet? Doe dit dan op de volgende manier:
    Controle processor type, geheugen en Windows-versie door:
    - Rechter muisklik op Start en selecteer Systeem
    - Processor: bijvoorbeeld Intel i3
    - Geïnstalleerd RAM-geheugen: bijvoorbeeld 4GB
    - Windows Editie: bijvoorbeeld Windows 10 Education
    Controle disk opslag type en type Wi-Fi:
    - Raadpleeg de handleiding of neem contact op met de leverancier van de laptop.

7. Wat zijn de argumenten om gebruik te maken van het aanbod van The Rentcompany?

  • Kwalitatief een zeer hoogwaardig product. Het is geen consumentenlaptop maar een notebook uit de zakelijke markt, ontwikkeld voor het onderwijs en daarmee een topproduct.
  • De prijs-kwaliteit verhouding is zeer goed. Voor die prijs krijgt u nergens dezelfde kwaliteit.
  • De prijs is zo laag omdat het Fioretti College flink meebetaalt aan de laptop (€ 5,- per maand) en daarom kan de prijs zo laag zijn.
  • Met het easy4ufullservice abonnement bent u prima verzekerd tegen schade en diefstal.
  • Een vervangende notebook bij schade.
  • Een notebook die voldoet aan alle vereiste specificaties en dus ook werkt. Daarnaast een batterijduur van tenminste 6 uur.
  • Ervaringen van andere scholen leren ons dat een andere laptop vaak leidt tot problemen, omdat de laptop niet voldoet aan de minimale specificaties (zie mail van 12 juni).

8. Mag de notebook mee naar huis of blijft de laptop op school?

  • De notebook gaat dagelijks mee naar school en naar huis en kan niet bewaard worden op school. Het is juist de bedoeling dat de leerling thuis én op school werkt met de notebook.
  • Omdat de notebook dagelijks vervoerd moet worden wordt er een degelijke en stevige beschermhoes meegeleverd.

9. Wat zijn de mogelijke nadelen van een eigen aangeschafte notebook (laptop)?

  • De notebook voldoet, ondanks de toezeggingen van de leverancier, niet aan de gestelde eisen en werkt daardoor niet naar behoren.
  • Bij technische storingen is er geen ondersteuning.
  • Er is geen vervangend apparaat beschikbaar tijdens een reparatie.
  • De notebook wordt niet door de school ingericht met een besturingssysteem.
  • Houd er rekening mee dat - wanneer de notebook niet goed functioneert - uw zoon/dochter niet goed kan deelnemen aan het digitale onderdeel van de lessen.
  • Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat de notebook, bij gebreken, zo snel mogelijk weer hersteld en beschikbaar is.

10. Kan ik door omstandigheden de overeenkomst tussentijds beëindigen?

  • Ja, ouders kunnen de overeenkomst ontbinden, indien de betreffende leerling het Fioreti College verlaat.

11. Van wie is de notebook aan het einde van de looptijd?

  • De notebook gaat retour naar The Rentcompany.
  • Na ontvangst in functionerende staat zal het borgbedrag worden terugbetaald.
  • Indien u de notebook niet retour stuurt, blijft u eigenaar van het apparaat en zal het eerder betaalde borgbedrag niet aan de huurder worden terugbetaald. Er vindt dan automatisch eigendomsoverdracht plaats.

12. Móeten alle ouders van de eerstejaar basis-, kader- en mavo-leerlingen een notebook (laptop) aanschaffen?

  • Lesmateriaal (boeken, digitaal lesmateriaal) wordt gratis door de school geleverd. Een notebook valt niet onder dit gratis materiaal.
  • We kunnen ouders niet verplichten om een notebook aan te schaffen. Toch vragen wij u om dit wel te doen.
  • Om het aangeboden onderwijsprogramma goed te kunnen volgen, is een notebook (laptop)tegenwoordig onmisbaar.
  • Leermateriaal wordt steeds meer digitaal aangeboden en dat maakt meer maatwerk mogelijk.
  • In het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt is er eigenlijk geen omgeving of beroep meer te bedenken waar ICT (nieuwe technologie) afwezig is.
  • Wij willen onze leerlingen goed voorbereiden op het vervolgonderwijs en de maatschappij en dat kan niet zonder digitale geletterdheid.

13. Moet ik betalen voor (digitale) leermiddelen?

  • Nee, boeken maar ook digitaal lesmateriaal worden gratis aangeboden.

14. Wat is het beleid betreffende het opladen van BYOD apparaten op school?

  • De leerling dient het apparaat volledig opgeladen mee te nemen naar school.
  • De leerling moet zich ervan bewust zijn dat het Fioretti College niet verantwoordelijk is voor het beschikbaar stellen van een oplaadpunt.

15. Is de notebook (laptop) van mijn kind veilig op school?

  • De notebook wordt door de leerling bij zich gehouden. Iedere leerling heeft een eigen kluisje waarin de notebook kan worden opgeborgen.
  • De school is niet verantwoordelijk voor schade aan of diefstal van het apparaat. Diefstal en schade is wel verzekerd via het abonnement van The Rentcompany.

17. Moet ik zelf een goed antivirus programma installeren?

  • Nee, Windows 10 heeft een antivirus programma in zich.

18. Overige vragen

  • Heeft u nog andere vragen dan kunt u contact opnemen met service desk van The Rentcompany via www.rentcompany.nl/contact. Denk aan vragen over huur, koop, borg, financiële afhandeling en verhuizing.
  • Voor overige vragen kunt u een mail sturen naar laptop@fioretticollege.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Bekijk al het nieuws